بر اساس بررسیهای واحد سنجش و راه حل های رفتاری در بازار (آبسیم) بورس نیوز، شرکتهای لبنی مدتی تحت تاثیر منفی افزایش نرخ شیر خام قرار داشتند که چندی پیش آنها نیز مجوز افزایش نرخ فروش را دریافت کردند. همین موضوع بهانهای شد تا سری به صورتهای مالی شرکتهای پگاه بیاندازیم و در مقام مقایسه بین شرکت پگاه اصفهان و دیگر شرکتهای لبنی برآییم که نتایج جالب توجهی به همراه داشت. شرکتهای پگاه نزدیک به 28 درصد سهم بازار را دارند و بیشترین دریافتکننده شیر کشور هستند.
در میان این شرکتها، پگاه اصفهان بالاترین درآمد فروش را دارد. از همین رو، به تحلیل فاصله ساختار فروش این شرکت میپردازیم.
بر مبنای آخرین صورتهای مالی منتشر شده، «غشصفا» در 6 ماه گذشته از سال جاری بالغ بر 1832 میلیارد ریال فروش داشته که 1.5 برابر دوره مشابه سال گذشته میباشد. این شرکت چندی پیش مجوز افزایش نرخ 20 درصدی را دریافت کرد. با این اوصاف انتظار میرود مبلغ فروش در پایان سال 97 از رقم 3000 میلیارد ریال عبور کند.
حاشیه سود ناخالص «غشصفا» نزدیک به 4 درصد از میانگین 5 شرکت دیگر گروه پگاه بالاتر است.
هزینه های عمومی و اداری اندکی بیش از سایر شرکتها حجم فروش را به خود اخصاص داده که اغلب از ناحیه حقوق و دستمزد نشات میگیرد.
درصد کمتر هزینه مالی «غشصفا» نسبت به میانگین گروه پگاه به جهت استفاده از تسهیلات مالی ارزان قیمت و تنها در مواقع ضروری است.
همانطور که در تصویر بالا مشخص است، مواد اولیه سهم بسیار زیادی در هزینههای شرکت دارد. بنابراین، افزایش اندک در نرخ خرید شیر خام هزینهها و بهای تمام شده شرکت را به شدت متاثر میکند. اتفاقی که در سال جاری رخ داد؛ ولی تولیدکنندگان محصولات لبنی برای جبران افزایش هزینه، مجوز افزایش نرخ فروش را گرفتند و تقریبا توانستند موج منفی حوالی سود را خنثی کنند.
با توجه به نیاز صنعت لبنیات کشور به تامین مواد اولیه از تامین کنندگان خارجی، هر گونه افزایش نرخ ارز باعث رشد هزینه مواد اولیه خواهد شد اما در مقابل، به سبب صادرات محصولات لبنی، نقدینگی بیشترین وارد شرکت می گردد.
با توجه به تغییرات نرخ ارز و روند افزایش نرخ شیر خام که تشکیل دهنده نزدیک به 70 درصد بهای تمام شده محصولات است و همچنین افزایش نرخ مواد اولیه بکار رفته در تولید مواد بستهبندی، افزایش نرخ محصولات محتمل بوده و برآورد می شود حداقل 5 درصد دیگر رشد نرخ فروش لحاظ شود.