بر اساس بررسیهای واحد سنجش و راه حلهای رفتاری در بازار (آبسیم) بورس نیوز، شرکت «صنایع شیمیایی فارس» به عنوان صنعت پایین دستی پتروشیمی، با مشکل هزینههای بالای تولید دست و پنجه نرم میکند. همین موضوع عاملی شده تا حاشیه سود ناخالص از میانگین 7 شرکت همگروه بیش از 21 درصد اختلاف داشته باشد.
همانطور که مشاهده میکنید بر مبنای تحلیل فاصله ساختار فروش، بهای تمام شده در دورههای اخیر در کانال صعود قرار گرفته و حجم بالایی از درآمد فروش را در خود غرق میکند.
در ساختار بهای تمام شده «شفارس» مواد اولیه مصرفی بیشترین حضور را دارد و از آنجا که بخشی از این مواد از منابع خارجی تأمین میشود، افزایش نرخ ارز، سبب رشد این بخش هزینهای شده است. به عبارتی، افزایش هزینه واردات مواد اولیه بخشی از افزایش نرخ فروش محصولات را خنثی کرده است. به همین سبب است که با وجود افزایش قابل توجه درآمدهای عملیاتی، سود خالص نه تنها رشد نکرده، بلکه به ورطه نزول نیز افتاده است.
افزایش بهای تمام شده به دنبال رشد روز افزون و شدید نرخ مواد اولیه، به عنوان عمده دلیل کاهش میزان تولید شرکت شناخته میشود. نتیجه آن چیزی نیست جز افزایش شدید هزینههای جذب نشده در تولید.
این شرکت با قوانین و مقررات دستوپاگیر صادراتی و محدودیت ناشی از تحریمها روبروست و کاهشمقدار صادرات را احساس کرد؛ هر چند که به سبب رشد افزایش نرخهای فروش، مبلغ صادرات به سطوح بالاتر صعود کرده است.
تا پایان بهمن ماه سال 97 نزدیک به 1192 میلیارد ریال درآمد فروش ثبت شد که نسبت به دوره 12 ماهه سال 96 رشد 27 درصدی را به معرض نمایش میگذارد. تا آبان ماه روند فروش با شیب تند، رو به رشد بود اما پس از آن، طی روندی آرام، گام در مسیر نزول گذاشته است.
نرخهای فروش به کمک «شفارس» آمده و با وجود کاهش مقداری فروش، توانسته به درآمدهای بالا صعود کند. همانطور که در تصویر زیر مشاهده میکنید، در مجموع نرخهای فروش سطوح تازه ای را لمس کردهاند.
نکته قابل توجه این است که «شفارس» برآورد کرده بود تا پایان سال جاری 1350 میلیارد ریال درآمد فروش بدست آورد و با رشد 44 درصدی نسبت به سال قبل، به کار خود پایان دهد. با توجه به ثبت درآمد 1192 میلیارد ریالی تا پایان بهمن ماه، به نظر میرسد شرکت بتواند به پیش بینیهای خود برسد و کار چندان سختی در پیش ندارد.
«شفارس» به دانش تولید انواع محصولات کودی دست یافته و در حال حاضر مقدمات خرید تجهیزات و ماشین آلات مربوطه را انجام داده است. با تولید محصول جدید در سالهای آتی، ظرفیت بلااستفاده شرکت کم میشود و هزینههای جذب نشده به تبع آن کاهش مییابد. بنابراین میتوان انتظار داشت در سالهای آتی به حاشیه سود بالاتر دست یابد و اوضاع کمیبهبود یابد؛ اتفاقی که در سال جاری رخ نخواهد داد و افزایش فروش با رشد هزینهها خنثی شد و به راحتی این موقعیت از دست رفت. با این اوصاف، شرکت باید برای کاهش هزینهها برنامه ریزی دقیق و جدی داشته باشد تا از فرصتهای موجود بهترین استفاده را ببرد.