به گزارش واحد سنجش و راه حل های رفتاری در بازار (آبسیم) بورس نیوز، شرکت «پارس خودرو» اندکی از مرز ورشکستگی عبور کرده و مشمول ماده 141 قانون تجارت است. در برابر سرمایه 22720 میلیارد ریالی، 11850 میلیارد ریال زیان انباشته ثبت شده که اندکی بیش از نیمی از سرمایه است. بنابراین تا قبل از سنگین تر شدن زیان، باید هر چه سریع تر یا وارد مدار سودآوری شود و یا نسبت به افزایش سرمایه خود اقدام کند.
وضعیت سودآوری این خودروساز در مدت اخیر بر مدار رکود چرخیده است. پس از شناسایی سود در سال 90، روند نزولی آغاز گردید و با شیبی تند به گرداب زیان افتاد. در سال 95 با کنترل هزینه های عملیاتی توانست مجددا خود را به ناحیه سودآوری برساند. اما در 6 ماهه سال 97 با گران شدن هزینه تامینقطعات در نتیجه 3 برابر شدن نرخ ارز، مجددا زیانده شد و البته عامل دیگر آن را می توان هزینه های فوق سنگین مالی دانست.
یکی از مواردی که مجال سودآوری را به «خپارس» نمی دهد، هزینه های مالی است. به موجب کاهش نقدینگی ناشی از تحمل هزینه های بالا، شرکت راه چارهای جز استفاده از تسهیلات مالی نیافت که به سبب سیطره رکود بر بازارهای کشور، در امر بازپرداخت آن بازماند.
مقدار تولید این شرکت در سال جاری نسبت به سال گذشته افت نشان می دهد. بررسی روند تولید بیانگر این است که در 8 ماهه سال جاری 102794 دستگاه خودرو توسط «خپارس» تولید شده که نسبت به 8 ماهه سال 96 کاهش 32 درصدی را به معرض نمایش می گذارد.
همانطور که در تصویر مشاهده می کنید، در آبان ماه وضعیت قرمز اعلام شد و مقدار تولید نسبت به آبان ماه سال 96 افت شدید 66 درصدی دارد.
وضعیت مقدار فروش نیز به همین شکل است و آمارها از افت فروش حکایت می کنند. در 4 ماه ابتدای سال مقدار فروش نزدیک به میزان سال قبل بوده اما شهریور ماه 66 درصد سقوط کرد و آبان ماه اختلاف فاحش 67 درصدی در مقایسه با آبان سال قبل دارد.
نکته قابل توجه این است که در تمام ماه های سال جاری میانگین نرخ فروش بیشتر از ارقام مدت مشابه سال گذشته است و با توجه به تلاش خودروسازان برای نیمه آزادسازی قیمت ها، انتظار می رود در ادامه سال نیز نرخ های فروش «خپارس» در سطوح بالاتر قرار گیرند.
در صورتی که افزایش نرخ خودرو به تصویب برسد، شکاف قیمتی بین کارخانه و بازار کم می شود و با قطع دست دلالان، می توان امید داشت بخشی از مشکلات اساسی «خپارس» برطرف گردد. این اقدام منجر به تزریق نقدینگی به شرکت می شود و می تواند با تسویه بخشی از تسهیلات مالی دریافتی، از بار هزینه مالی بکاهد.