به گزارش واحد سنجش و راه حل های رفتاری در بازار (آبسیم) بورس نیوز، توسعه اقتصاد جهان نقش بسزایی در شکلدهی به تجارت دریایی دارد. پیش بینی رشد 3.9 درصدی برای سال های 2018 و 2019 بیانگر این است که شرایط تقاضای حمل و نقل اقتصادی دریایی جهان وارد نواحی امیدوارکنندهای شده است.
در مجموع می توان گفت اقتصاد جهانی وارد یک کانال صعودی شده که تاثیراتی مثبت در تجارت دریایی بر جای خواهد گذاشت.
در سال 2017 تجارت دریایی جهان حدود 4 درصد رشد داشت که در 5 سال گذشته بیسابقه بود و مجموع حجم آن به بیش از 11 میلیارد تن رسید که در حدود 84 درصد از کل تجارت جهانی را به خود اختصاص داده است. واردات قاره آسیا، با سهم 75 درصدی، عامل اصلی رشد این تجارت در مدت مذکور بوده است.
در این سال، شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران توانست 143 میلیارد تومان از فعالیتهای خود سود به صورت خالص کسب کند که البته 22 درصد کمتر از سال قبل از آن است.
در شکل ذیر روند سودآوری «حکشتی» از سال مالی 90 تا 97 قابل مشاهده است:
از نسبت های مالی «حکشتی» چنین می توان استنباط کرد که وضعیت نقدینگی و مدیریت داراییهای جاری در سال مالی منتهی به خرداد 97 در مقایسه با سال مالی گذشته ثابت بوده است. اما با نگاهی به نسبت های اهرمی مشخص می شود که ساختار سرمایه تغییر محسوسی نموده و سهم بدهیها در ساختار داراییها افزایش یافته است. این بدین معنا است که شرکت در مدیریت داراییها و بدهیها سیاستی جسورانه را اتخاذ نموده و با گرایش به سمت ایجاد بدهی با هزینه پایین، نرخ بازده را در سطح ثابتی نگه داشته است.