به گزارش واحد سنجش و راه حلهای رفتاری در بازار (آبسیم) بورس نیوز، نماد «شلیا» به همراه «وگردش» از بازار فرابورس ایران اخراج و به بازار پایه منتقل شدند.

اما داستان «شلیا» از کجا آغاز شد؟

به نوعی میتوان گفت داستان از یک بازی کودکانه آغاز شد.

در گزارش دوره عملکرد 12 ماهه منتهی به مرداد سال 97 شرکت «مواد ویژه لیا»، بنا به دلایلی حسابرسان اعلام"عدم اظهارنظر"نسبت به صورتهای مالی نمودند.

بر اساس گزارش حسابرس، با وجود این که دعوتنامه مربوط به تشکیل جلسه هیات مدیره برای تصویب صورتهای مالی به شرکتهای آرمان آفرینان سیمیا و توان گستران عایق (شرکتهای عضو هیات مدیره) ارسال گردیده، این اعضا در جلسه شرکت ننموده و صورتهای مالی، گزارش هیئت مدیره به مجمع عمومی، گزارش تفسیری و تاییدیه مدیران را امضاء و تایید نکردند.

نمایندگان شرکتهای مزبور دلایل مربوط به عدم امضا و تایید صورتهای مالی را عدم رعایت تشریفات قانونی تشکیل جلسات هیئت مدیره طبق اساسنامه شرکت و عدم ارسال دعوتنامه کتبی و در جریان نبودن فعالیتهای شرکت، عنوان کردند.

با توجه به موارد فوق و تعیین نرخهای فروش مغایر با اساسنامه و همچنین عدم تغییر نرخ فروش محصولات متناسب با افزایش نرخ مواد اولیه و مغایرت بین واریزکنندگان وجوه با خریداران و دریافتکنندگان محصولات، ارزیابی انجام شده توسط حسابرسان حاکی از اساسی بودن آثار احتمالی موارد مذکور بر صورتهای مالی است. بر این اساس، حسابرسان نتوانستند شواهد کافی و مناسب برای اظهارنظر را کسب کنند و در نتیجه، اظهار نظر نسبت به صورتهای مالی امکانپذیر نبود.

به این ترتیب، بنا به دلایل ذکر شده، با وجود این که پیشنویس اظهارنظر مقبول حسابرسان دریافت شده بود، در نهایت، به عدم اظهارنظر ختم گردید.

در ادامه این کش و قوسها، قرار بود در آخرین روزهای آذر ماه مجمع سالانه و فوق العاده شرکت برگزار گردد که به حد نصاب نرسید و به 28 و 29 بهمن ماه موکول گردید.

این بخشی از داستان اخراج «شلیا» بود.

در صورتهای مالی چه خبر است؟

روند سودآوری این شرکت پرنوسان و با افت و خیزهای فراوان بوده است و در آخرین عملکرد خود به سود خالص 54 میلیارد ریالی دست یافت که 21 درصد کمتر از سال مالی 96 است.

پایان داستان «شلیا» در فرابورس / بازی کودکانه در اتاق رییس

این شرکت با سرمایه اندک 80 میلیارد ریالی وارد بازار سرمایه شد و در تمام این مدت با وجود دارا بودن سود انباشته مطلوب، اقدامیجهت افزایش سرمایه نکرد. طبق آخرین صورت مالی ارائه شده، رقم سود انباشته از 139 میلیارد ریال فراتر رفته که معادل 1.7 برابر مبلغ سرمایه است.

در گزارش‏های قبلی آبسیم، گوشهای از عملکرد این شرکت مورد ارزیابی قرار گرفت.

معاملات «شلیا» چگونه سپری شد؟

«شلیا» از جمله نمادهایی است که غالبا سهامداران خود را به بازدهی مطلوب رساند و به سبب کوچک بودن و کم بودن سهام شناور، گاها شاهد رشدهای عجیب و غریب بودیم.

سهام این شرکت در 16 شهریور ماه سال 94 وارد جریان معاملات بازار فرابورس شد و کار خود را در قیمت 1360 ریال آغاز نمود. آخرین معامله مربوط به 26 آذر ماه سال 97 در قیمت 10469 ریال انجام گرفت و به این ترتیب، در مدت 39 ماه حضور در بازار فرابورس، در مجموع بازدهی خیرهکننده 686 درصدی را در کارنامه خود به ثبت رساند.

پایان داستان «شلیا» در فرابورس / بازی کودکانه در اتاق رییس

در مجموع، دود کمکاریها و عدم جدیت هیات مدیره شرکت «مواد ویژه لیا» به چشم سهامداران خرد رفت و حال باید منتظر ماند و دید با حضور در بازار پایه، روند معاملات این سهم پرحاشیه چه مسیری را در پیش میگیرد!!!