از «ما» تا «آسیا» / کدام یک از شرکت‎های بیمه روی پای خود ایستاده‎اند

به گزارش واحد سنجش و راه حلهای رفتاری در بازار (آبسیم) بورس نیوز، در خصوص شرکتهای بیمه، نسبت حق بیمه اتکایی واگذاری به حق بیمه ناخالص اهمیت در خور توجهی دارد و برای تحلیل سیاستهای کلان اتکایی شرکت مورد استفاده قرار می گیرد. این نسبت سهم واگذاری یک موسسه بیمه (بیمه‎گر) به بیمه‏‎گران اتکایی را نشان میدهد و هر چه مقدار آن کمتر باشد بیانگر ثبات وتوانگری مالی بیشتر شرکت بیمه است.

در واقع نسبت حق بیمه اتکایی واگذاری به حق بیمه ناخالص، میزان انتقال ریسک یا اتکای شرکت بیمه را به بیمه‏‎گران اتکایی بیان می کند. در صورتی که این نسبت بالا باشد، آن شرکت بیش از آن که نقش بیمه‎گر داشته باشد، در لباس یک واگذارنده ظاهر می‎شود و مشارکت کمتری در نگهداری ریسکهای بیمه شده دارد. به طور معمول، میزان مطلوب این نسبت حداکثر 50 درصد لحاظ می‎شود.

در تصویر ذیل شرکتهای بیمه حاضر در بازار سهام بر اساس نسبت حق بیمه اتکایی واگذاری به حق بیمه ناخالص رتبهبندی شدهاند.

از «ما» تا «آسیا» / کدام یک از شرکت‎های بیمه روی پای خود ایستاده‎اند

بر این اساس، «نوین» با نسبت 34 درصد ضعیف‎ترین عملکرد را در این گروه دارد که به معنای این است که از ثبات و توانگری مالی کمتری برخوردار است و بیش از سایرین به شرکتهای بیمه اتکایی وابسته است.

در رتبههای بعدی، «ما» و «ودی» با ضریب 32 درصد قرار گرفتهاند.

مطابق انتظار، در انتهای لیست، «اتکام» و «اتکای» که خود یک شرکت بیمه اتکایی محسوب می‎شوند، قرار دارد. «وحافظ» و «ملت» با نسبت حق بیمه اتکایی واگذاری به حق بیمه ناخالص 10 درصدی بهترین عملکرد را در بین شرکتهای بیمه به نام خود ثبت کردهاند و اتکای کمتری به شرکتهای اتکایی دارند. «آسیا» نیز با ضریب 15 درصدی اطمینان بالایی به عملکرد خود دارد.