بر اساس بررسی‎های واحد سنجش و راه حل های رفتاری (آبسیم) بورس نیوز، نسبت بدهی توانایی شرکت برای تعهد به دیون خود را منعکس میکند و در شرایط رکود اقتصادی کم بودن رقم آن نشانگر وضعیت مناسب‎تر خواهد بود.

در میان شرکت های بیمه حاضر در بورس اوراق بهادار تهران، شرکت بیمه «دانا» با رقمی معادل 95 درصد، بیشترین نسبت بدهی را دارا است و در رتبه اول قرار دارد. این بدین معناست که 95 درصد از دارایی شرکت از محل بدهیها و توسط اشخاصی به غیر از صاحبان سهام تامین شده است.

در رتبه دوم شرکت «آسیا» با نسبت 93 درصدی ایستاده و پس از آن، بیمه «دی» در جایگاه سوم قرار دارد.

کمترین میزان نسبت بدهی را دو شرکت بیمه اتکایی «ایرانیان» و «امین» به نام خود ثبت کردهاند که با توجه به ماهیت فعالیت‎شان، چندان جای تعجب ندارد.

نسبت‎های سرخ در «دانا» و «آسیا» / سنگینی بدهی‎ها در ترازوی بیمه‎ها

نسبت سرمایه‌گذاریها و مطالبات به مجموع دارایی‌های شرکت بیمه «دانا» به ترتیب 11 درصد و 63 درصد است. همچنین طی دوره مالی مورد گزارش نتیجه عملیات بیمه‏‎گری شرکت اصلی منجر به مبلغ 114 میلیارد ریال زیان عملیاتی شده است. بنابراین، به منظور استفاده بهینه از منابع شرکت و کاهش ریسک‏‎های تجاری، اصلاح ساختار مالی شرکت و نیز اتخاذ تصمیمات مناسب جهت سودآوری فعالیت بیمهگری ضروری است.

در خصوص شرکت بیمه «ما» باید تصریح کرد در حالی 13049 میلیارد ریال بدهی دارد که تنها 31 میلیارد ریال سود انباشته ثبت کرده است. این شرکت که وابسته به بانک ملت است، بدهی‎های قابل توجهی به سازمان تامین اجتماعی و سازمان مالیات دارد و در این خصوص ذخیره‎گیری انجام نشده است.

تعداد 1682 فقره دعاوی حقوقی بر علیه شرکت بیمه «آسیا» در محاکم قضایی، در نوع خود جالب توجه است.

نسبت حقوق صاحبان سهام به کل داراییهای بیمه «پاسارگاد» در رقم ناچیز 15 درصدی قرار دارد. نکته دیگر این است که مالکیت 9 فقره زمین و ساختمان‌ به‎نام شرکت منتقل نشده است.

در خصوص بیمه «البرز» باید گفت که مبلغ 3358 میلیارد ریال به عنوان ذخیره برگشت حق بیمه و ذخیره فنی تکمیلی و خطرات طبیعی در حسابها منظور شده که با توجه به عدم وجود تعهد فعلی، احتساب ذخایر مزبور حائز شرایط شناخت بدهی نبوده و مغایر استانداردهای حسابداری است.