به گزارش واحد سنجش و راه‌حل‌های رفتاری در بازار (آبسیم) بورس‌نیوز، به طور کلی بورس تهران چند سالی است که حال و روز خوشی ندارد و با حداقل های یک بازار کارا فاصله دارد. تنها هر از گاهی شاهد یک رشد هیجانی و پرسرعت هستیم و پس از آن چنان وارد فرایند نزولی فرسایشی می شود که مدت ها زمان می برد تا بتواند سرمایه های جدید را به سمت خود بکشد.

در مدت اخیر، افزایش نرخ ارز به دلیل اینکه اکثر شرکت‌های فعال در بورس صادرات‌محور هستند، عامل غیرقابل انکار بالارفتن قیمت سهم‌ها شده و تورم ناشی از آن را در خود حل کردهاند.

اما معماهایی چون برجام و تحریم های آمریکا موجب شده تا سرمایه گذاران کمی دست به عصا حرکت کنند و بازار سهام شادابی گذشته را نداشته باشد.

در این میان، کدام عامل بیش از همه می تواند بازار سهام را به کانال صعود بازگرداند؟

بر اساس نظرسنجی که از 1398 نفر انجام گرفت، 39.13 درصد شرکت کنندگان، «جذب و ورود سرمایه گذاران تازه نفس» را مهمترین عامل برای رشد بورس می دانند. جابجایی سهام به سبب شناسایی سود توسط سهامداران با دیدگاه کوتاه مدت و ورود افراد تازه نفس، روند صعودی را تداوم می بخشد.

بورس نیازمند نهضت سوادآموزی / نظرسنجی ها چه می گویند؟!

کمبود سواد و دانش مالی سهامداران همواره یکی از دغدغه های بزرگان و اهالی فن بازار سرمایه بوده است. اما برخی سهامداران که تعدادشان کم نیست، چشم به دهان برخی دیگر دارند و دنبال صفوف خرید و فروش حرکت می کنند. از همین رو 25.25 درصد گزینه «افزایش دانش مالی سهامداران» را عاملی برای رشد بورس می پندارند. قطعا با افزایش دانش مالی در بین اهالی تالار حافظ، دیگر شاهد رفتارهای هیجانی و صفوف خرید و فروش یکروزه نخواهیم بود.

19.96 درصد نظردهندگان معتقدند «کمک دولت به شرکت ها از طریق تسهیل شرایط اخذ وام و کاهش هزینه های مالیاتی» می تواند از طریق افزایش سود شرکت ها، رشد قیمت سهام آن ها را نیز به دنبال داشته باشد.

«اصلاح ساختار معاملات از جمله قوانین حجم مبنا و توقف نماد» 15.67 درصد آرا را به خود اختصاص داد. این موضوع همواره زمزمه مدیران در روزهای ابتدای سکان‎داری بورس بوده اما نه تنها در این زمینه اقدامی انجام نشده بلکه قوانین سخت‎گیرانه‎تر به اجرا درآمده که خود عاملی برای افزایش ریسک سرمایه گذاری و کاهش گردش نقدینگی در بازار می شود.

انتظار می رود با اقدامات همه جانبه از سوی سرمایه گذاران، سهامداران و مدیران مسئول، بازار سرمایه در مسیر کارا شدن حرکت کند و به سطح استاندارد نزدیک شود.