بر اساس بررسی های واحد سنجش و راه حل های رفتاری در بازار (آبسیم) بورس نیوز، شرکت «مجتمع صنایع و معادن احیاء سپاهان» رد صنعت واسطه گری مالی قرار گرفته اما عمده فعالیت مربوط به صنایع معدنی است؛ به خصوص با وجود شرکت «معادن سنگ آهن احیا سپاهان»، فعالیت اصلی با صنعت فلزات آهنی گره خورده است. به گونه ای که عمده درآمد «واحیا» نیز از درگاه همین شرکت بدست می آید.

روز یکشنبه مجمع فوق العاده جهت تصمیم گیری در خصوص افزایش سرمایه 310 میلیارد ریالی از محل سود انباشته را برگزار می کند تا در صورت تصویب، رقم سرمایه به 1000 میلیارد ریال برسد.

این شرکت تا پایان شهریور ماه سال جاری بیش از 1958 میلیارد ریال سود انباشته از خود برجای گذاشته که معادل 2.8 برابر سرمایه فعلی است.

از نکات مثبت دیگر «واحیا»، نسبت جاری 2.8 است که بسیار جذاب و جالب توجه محسوب می شود. به علاوه، نسبت بدهی نیز رقم ناچیز 0.22 را نشانه رفته است. به عبارت دیگر، سمت راست ترازنامه این شرکت بسیار سنگین‎تر از سمت چپ بوده و ریسک عدم پرداخت تعهدات و مطالبات به هیچ وجه شرکت را تهدید نمی کند و از نقدینگی مناسبی برخوردار است.

در خصوص طرح و مفروضات این شرکت برای افزایش سرمایه باید اذعان کرد که هدف از این اقدام، تامین مالی شرکت فرعی معادن سنگ آهن احیا سپاهان جهت تکمیل پروژه فاز 3 کنسانتره است. البته به غیر از 310 میلیارد ریال مذکور، 1000 میلیارد ریال نیز صاحبان سهام شرکت معادن سنگ آهن احیا تامین می کنند.

با توجه به مدت زمان یک ساله برای بهره برداری از طرح 500 هزار تنی سنگ آهن، در صورت انجام افزایش سرمایه «واحیا» براورد کرده افزایش چندانی در سود خالص سال مالی 98 و 99 رخ ندهد و سال 1400 آغاز به بار نشستن این طرح است.

آبراه سودآوری «واحیا» از کانال سنگ آهنی‎ها می‎گذرد / سرمایه‎گذاری در معادن سود

نگاهی به سبد سهام «واحیا» حاکی از تمرکز 99 درصدی بر شرکت های غیربورسی است و تنها اندکی از سهام «بیمه پاسارگاد» را به بهای تمام شده 1470 میلیارد ریال خریداری کرده که هم اکنون ارزش بازار آن حدود 11 هزار میلیارد ریال برآورد می شود.

این شرکت سهام 27 شرکت غیربورسی را به بهای تمام شده 655 میلیارد ریال خریداری نموده است. با توجه به مالکیت مستقیم و غیرمستقیم، بیش از همه، سودآوری «واحیا» تحت تاثیر شرکت معادن سنگ آهن احیا سپاهان قرار دارد.

آبراه سودآوری «واحیا» از کانال سنگ آهنی‎ها می‎گذرد / سرمایه‎گذاری در معادن سود

روند رو به رشد سود خالص «واحیا» نشان از وضعیت مطلوب و مناسب شرکت های زیرمجموعه دارد که توانسته‎‎اند درآمد قابل ملاحظهای نصیب این شرکت کنند.

آبراه سودآوری «واحیا» از کانال سنگ آهنی‎ها می‎گذرد / سرمایه‎گذاری در معادن سود

«واحیا» خود در سال مالی منتهی به خرداد 97 با جهش 94 درصدی، به ازای هر سهم 1701 ریال سود محقق نمود و در گروه، سود جالب توجه 6007 ریالی برای هر سهم شناسایی شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد 150 درصدی را به معرض نمایش گذاشته است.

«واحیا» درنظر دارد 2.6 میلیون تن سنگ آهن و 1.3 میلیون تن کنسانتره تولید کند و پیش بینی می شود نرخ فروش محصولات 25 درصد افزایش یابد. در مجموع، با شرایط کنونی و در نظر گرفتن رشد مقدار تولید و همچنین نرخ فروش، چشم انداز بسیار روشنی برای این شرکت میتوان متصور بود.