به گزارش واحد آمار و نظرسنجی بورس نیوز، مدتی بود که بانکی ها در تیررس سهامداران قرار داشتند و ضمن داد و ستد زیاد معاملات، کام بسیاری را شیرین کردند. طی هفته های متمادی، به سبب مواردی چون تسعیر ارز و افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها، در رأس معاملات، سهام بانک ها به ویژه «وتجارت» و «وبملت» قرار داشتند؛ موردی که در سال های اخیر به سبب اوضاع نابسامان بانک ها، کمتر اتفاق افتاده بود.

البته در همین زمان به موجب رشد نرخ ارز و سودهای کلان پالایشی ها از فروش ارز حاصل از صادرات، این گروه نیز هر از گاهی خودنمایی می کرد و تلاش می نمود نگاه ها را از گروه بانکی به سمت خود جلب کند. در این میان، گروه پرطرفدار خودرو، فروغ چندانی نداشت و با نوسانات بسیاری همراه بود. گزارش ضعیف دوره 6 ماهه نخست سال جاری دو خودروساز بزرگ کشور، ناامیدی را بر این گروه حاکم کرد؛ هر چند که به اعتقاد بسیاری گزارشات «خساپا» و «خودرو» با واقعیت مطابقت چندانی ندارد و برای اعمال فشار بر نهادهای دولتی جهت دریافت مجوز افزایش نرخ های فروش، بدین شکل گزارش خود را ارائه کرده اند.

در شرایطی که بانک ها و پالایشی ها یکه تازی می کردند و سایر گروه ها از جمله گروه خودرو و ساخت قطعات در حاشیه قرار گرفته بودند، در نظرسنجی که از 1371 نفر انجام گرفت، نتایج جالب توجهی به دست آمد.

بر خلاف انتظار و شرایط آن زمان، اغلب شرکت کنندگان به این سوال که "با توجه به وضع تحریم ها، کدام صنعت را برای سرمایه گذاری مناسب ارزیابی می کنید؟"، صنعت خودروسازی را انتخاب کردند. انتخاب 42 درصد از این افراد، گروه «خودرو و ساخت قطعات» بود و گروه «فلزات اساسی» 14 درصد و «پتروشیمی» 12 درصد از آراء را به نام خود ثبت کردند.

نظرسنجی رنگ واقعیت پیدا کرد / نوبت به گروه خودرو رسید

نکته جالب توجه این که بانکی ها و پالایشی ها با وجود این که در کانون توجهات قرار داشتند، در این نظرسنجی جایگاه پایینی کسب کردند.

بررسی های آبسیم نشان می دهد که این نظرسنجی به واقعیت نزدیک شده و گروه های بانک و پالایش نفت، جای خود را به گروه خودرو داده اند و نگاه های بسیاری به این گروه جلب شده است. این ماجرا با خبرها و شایعات گوناگون از اعطای مجوز افزایش نرخ های خودرو شروع شد و اعلام رسمی «خزامیا» در این خصوص، به این موضوع دامن زد.

انتظار می رود مطابق نتایج نظرسنجی، این بار نوبت گروه خودرو باشد و بیش از دیگران بر سر زبان سهامداران بیفتد.

نظرسنجی رنگ واقعیت پیدا کرد / نوبت به گروه خودرو رسیدنظرسنجی رنگ واقعیت پیدا کرد / نوبت به گروه خودرو رسیدنظرسنجی رنگ واقعیت پیدا کرد / نوبت به گروه خودرو رسید