به گزارش واحد سنجش و راه حل های رفتاری در بازار (آبسیم) بورس نیوز، توسعه اقتصاد جهان نقش بسزایی در شکل‎دهی به تجارت دریایی دارد. پیش بینی رشد 3.9 درصدی برای سال های 2018 و 2019 بیانگر این است که شرایط تقاضای حمل و نقل اقتصادی دریایی جهان وارد نواحی امیدوارکننده‎ای شده است.

در مجموع می توان گفت اقتصاد جهانی وارد یک کانال صعودی شده که تاثیراتی مثبت در تجارت دریایی بر جای خواهد گذاشت.

در سال 2017 تجارت دریایی جهان حدود 4 درصد رشد داشت که در 5 سال گذشته بی‎سابقه بود و مجموع حجم آن به بیش از 11 میلیارد تن رسید که در حدود 84 درصد از کل تجارت جهانی را به خود اختصاص داده است. واردات قاره آسیا، با سهم 75 درصدی، عامل اصلی رشد این تجارت در مدت مذکور بوده است.

دریای متلاطم «حکشتی» / دریایی‎ها در ناحیه امید

در این سال، شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران توانست 143 میلیارد تومان از فعالیت‎های خود سود به صورت خالص کسب کند که البته 22 درصد کمتر از سال قبل از آن است.

در شکل ذیر روند سودآوری «حکشتی» از سال مالی 90 تا 97 قابل مشاهده است:

دریای متلاطم «حکشتی» / دریایی‎ها در ناحیه امید

از نسبت های مالی «حکشتی» چنین می توان استنباط کرد که وضعیت نقدینگی و مدیریت دارایی‎های جاری در سال مالی منتهی به خرداد 97 در مقایسه با سال مالی گذشته ثابت بوده است. اما با نگاهی به نسبت های اهرمی مشخص می شود که ساختار سرمایه تغییر محسوسی نموده و سهم بدهی‎ها در ساختار دارایی‎ها افزایش یافته است. این بدین معنا است که شرکت در مدیریت دارایی‎ها و بدهی‎ها سیاستی جسورانه را اتخاذ نموده و با گرایش به سمت ایجاد بدهی با هزینه پایین، نرخ بازده را در سطح ثابتی نگه داشته است.

دریای متلاطم «حکشتی» / دریایی‎ها در ناحیه امید