به گزارش واحد آمار و نظرسنجی بورس نیوز، افزایش قیمت ارز و کاهش ارزش ریال باعث کاهش قدرت خرید مردم شده و بازار برخی گروه‌های کالایی را تحت تاثیر قرار داده است. نتیجه این عوامل، تعدیل نیروی کار و پرسنل در شرکت ها است. چندی پیش بود که شرکت بزرگ دیجی کالا با 2414 نفر نیروی کار، اقدام به اخراج 175 نفر از پرسنل خود کرد.

طبق نظرسنجی که چندی پیش انجام گرفت، 84 درصد شرکت کنندگان "کاهش قدرت خرید مردم" را عامل اصلی تعدیل نیرو می دانند. با کاهش قدرت خرید مردم در نتیجه افزایش تورم و کاهش ارزش پول کشور، میزان تقاضا برای محصولات شرکت های تولیدی تنزل یافت و با افت درآمد، شرکت ها برای حفظ سود خود ناچار به کاهش هزینه ها هستند که یکی از راه های آن، تعدیل نیرو و کاهش هزینه حقوق پرسنل است.

32 درصد نیز "وضعیت اقتصادی نابسامان و نداشتن چشم انداز روشن از آینده" را عامل تاثیرگذار قلمداد می کنند که نتیجه این عامل منفی، بلاتکلیفی و سردرگمی فعالان اقتصادی است.

عوامل "اختلال در چرخه تولید و عرضه شرکت ها" و "وجود سازوکار مدیریتی ناصحیح در شرکت ها برای مقابله با بحران ها" هر یک سهم 10 درصدی در این نظرسنجی داشته اند.

شیوع تعدیل نیرو در صنایع مختلف / نظرسنجی‎ها چه می گویند

بر اساس بررسی های آبسیم بر روی تعدادی از شرکت های حاضر در بورس اوراق بهادار تهران، وضعیتی مشابه دیجی کالا مشاهده می شود و تعدیل نیرو به خوبی به چشم می آید.

بانک بزرگی همچون «صادرات» از ابتدای سال جاری تا پایان شهریور ماه 1076 نفر از تعداد نیروهای خود کاسته است. دو بانک مطرح دیگر، «ملت» و «تجارت» نیز نیمه سال را با تعدیل نیرو سپری کرده اند. در دو خودروساز اول کشور نیز وضعیت به همین شکل است.

تقریبا موضوع کاهش نیرو در تمام صنایع شایع است و حتی صنایع استراتژیک و پربازدهی چون پتروشیمی و پالایشی نیز از این قاعده مستثنی نیستند.

در تصویر ذیل تغییر نیروی کار برخی شرکت ها از صنایع مختلف را ملاحظه می کنید:

شیوع تعدیل نیرو در صنایع مختلف / نظرسنجی‎ها چه می گویند

به طور کلی می توان گفت اگر فکری به حال ناخوش اقتصاد نشود و وضعیت درآمدزایی شرکت ها بهبود نیابد، باز هم شاهد اخراج نیروی کار خواهیم بود و بیش از پیش قدرت خرید مردم کاهش می یابد و به دنبال آن، فروش شرکت ها افت می کند و این چرخه ادامه می یابد تا...