به گزارش واحد سنجش و راه حل های رفتاری در بازار (آبسیم) بورس نیوز، شرکت گلوکوزان با ریسک بالای پرداخت بدهی‌ها و عدم ایفای تعهدات روبرو است. در مقابل 1320 میلیارد ریال بدهی جاری، تنها 955 میلیارد ریال دارایی جاری در ترازنامه نشسته است.

با توجه به این که بیشترین حجم بدهی‌های جاری را تسهیلات مالی تشکیل می‌دهد، عدم پردخت به موقع بدهی ها منجر به افزایش هزینه‌های مالی شرکت می‌شود.

طبق آخرین صورت مالی منتشر شده، هزینه مالی 37 درصد سود عملیاتی را هدر داده البته «غگل» با تسویه بخشی از تسهیلات دریافتی در دوره های اخیر، از بار هزینه مالی کاسته و رقم آن تنزل داشته است.

نرخ ارز، گل سرسبد «غگل» / روغن هایی که شفاف تر شد

تحلیل فاصله ساختار دارایی‌های این شرکت نشان از نسبت دارایی‌های ثابت به کل دارایی ها تقریبا 47 درصد شده که نسبت به میانگین گروه 21درصد بیشتر است؛ نزدیک به 70درصد دارایی‌های ثابت در ماشین‌آلات خلاصه شده است.

در طرف مقابل دارایی‌های جاری که از اهمیت بیشتری برخوردار بوده و به نوعی تعیین کننده سرمایه در گردش است، حجم 49درصد از کل دارایی‌ها دارد که اختلاف 22 درصدی با گروه دارد.

علت درصد کمتر موجودی نقد در مقایسه با میانگین گروه را می‌توان در حجم بالای دریافتنی‌های تجاری دانست. به نظر می‌رسد «غگل» در وصول مطالبات با مشکل مواجه و به جای ورود وجه حاصل از عملیات شرکت، در حساب‌های دریافتنی انباشته می‌شود. 

در صورتی که شرایط بدین گونه پیش رود، این شرکت تولیدکننده انواع روغن‌های خوراکی، با مشکل کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش مواجه می‌شود.

نرخ ارز، گل سرسبد «غگل» / روغن هایی که شفاف تر شد

البته از این نکته نیز نباید گذشت که کمتر بودن حجم موجودی کالا نسبت به میانگین گروه نشان از عملکرد بهتر در امر فروش دارد. بررسی روند مبلغ فروش در سالیان گذشته به خوبی موید این موضوع است.

نرخ ارز، گل سرسبد «غگل» / روغن هایی که شفاف تر شد

از آن جا که «غگل» مواد اولیه خود را تماما از داخل تامین می‌کند، از بابت افزایش نرخ ارز متحمل هزینه بیشتر نمی‌شود اما به جهت صادرات محصولات از این بابت نفع می‌برد. بنابراین، با رشد نرخ ارز انتظار می‌رود فروش این شرکت رشد قابل ملاحظه‌ای در ادامه داشته باشد.

البته در مدت اخیر، قیمت مواد اولیه رشد داشته و در همین راستا، شرکت اقدام به واخذ حد اعتباری 300 میلیارد ریالی جهت تامین سرمایه در گردش کرده که پیش‌بینی می‌شود هزینه‌های مالی و مانده تسهیلات بانکی افزایش یابد.

در مجموع روند «غگل» مثبت ارزیابی می‌شود و در صورتی که بتواند هزینه‌های خود را کنترل کند و یا با افزایش نرخ فروش، اثر آن را خنثی کند، سطح بالاتری از سودآوری را می‌توان متصور شد.