به گزارش واحد سنجش و راه حل های رفتاری در بازار (آبسیم) بورس نیوز، شرکت بیمه «آرمان» به مصاف مجمع فوقالعاده رفت تا اساس‎نامه خود را به نمونه سازمان بورس تطبیق دهد. این شرکت با نسبت 80 درصد، سطح دو توانگری مالی را دارا است.

در مقایسه این شرکت با سایر شرکت های بیمه بر اساس فاصله ساختار دارایی، مشخص شد که نزدیک به 52 درصد دارایی ها در بخش مطالبات از بیمه گذاران و نمایندگان قرار دارد که اختلاف 22 درصدی با میانگین گروه دارد. جالب توجه است که بیشترین مطالبات «بیمه آرمان» بابت ارائه خدمات بیمه، از دو خودروساز بزرگ کشور، «ایران خودرو» و «سایپا» است.

در آستانه مجمع بخوانید / داستان «آرمان» و دو خودروساز

با توجه به اوضاع نامساعد خودروسازان و کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش، بالا بودن مطالبات سایر شرکت ها چندان جای تعجب ندارد و از همین رو، شرکت های بیمه نیز کار سختی برای وصول مطالبات خود دارند.

سرمایه گذاری های کوتاه مدت «آرمان» همانند موجودی نقد در 3 دوره اخیر روند رو به افول داشته و تنها حدود 5 درصد از دارایی ها را شامل می شود. تا پایان سال 96 غالب سرمایه گذاری های کوتاه مدت به خرید سهام شرکت های بورسی اختصاص یافته بود که با کاهش حجم آن، به نظر می رسد از رشد قیمت سهم ها استفاده کرده و نسبت به فروش سبد سهام خود اقدام نموده است.

بیشترین حجم سرفصل سهم بیمه گران اتکایی از ذخایر فنی مربوط به حق بیمه عاید نشده است که 11 درصد کمتر از میانگین سایر 8 شرکت همگروه است.

وضعیت سودآوری «آرمان» در سال گذشته وارد فاز زیان گردید و نتیجه آن ثبت زیان انباشته 458 میلیارد ریالی بود. علت این موضوع را باید در افزایش هزینه جستجو کرد؛ چرا که درآمدها با رشد همراه بوده اما افزایش هزینه ها فراتر از درآمدها بوده است.

همانطور که در شکل زیر ملاحظه می کنید، مبلغ حق بیمه صادره و خسارت پرداختی طی سال های 92 تا 6 ماهه 97 به مرور به هم نزدیک شده است.

در آستانه مجمع بخوانید / داستان «آرمان» و دو خودروساز

در مجموع انتظار می رود با کنترل هزینه ها و افزایش درآمدهای عملیاتی و غیرعملیاتی، «آرمان» مجددا وارد ناحیه سودآوری شود و بتواند بار دیگر به سطح یک توانگری مالی بازگردد.