به گزارش واحد سنجش و راه حل های رفتاری در بازار (آبسیم) بورس نیوز، شرکت «ملی صنایع مس ایران» در 6 ماهه نخست سال جاری 43422 میلیارد ریال فروش انجام داد که نسبت به مدت مشابه سال قبل 38 درصد رشد نشان می دهد. میزان صادرات نیز 10 درصد رشد نشان می دهد. 

با وجود این که تحریم ها راه صادرات را برای این شرکت ناهموار کرده، اما تدابیر اندیشیده شده از جمله برگزاری مزایده فروش و تسریع در ایفای تعهدات قراردادهای صادراتی، موجب شد تا اختلال چندانی در امر فروش خارجی ایجاد نشود.

تحلیل فاصله ساختار دارایی‌های «فملی» نشان از جایگاه برتر در کشور دارد. 

بر اساس این گزارش، موجودی نقد شرکت با شتاب بالا در دوره‌های اخیر همراه بوده و سهم آن از کل دارایی‌ها بیش از میانگین گروه است. دارایی ارزی شامل 758 هزار دلار، 59.7 میلیون یورو و 15.8 میلیون درهم است.

سرمایه‌گذاری‌های کوتاه مدت که فقط شامل سپرده‌های بانکی می‌شود، در دوره جاری با رشد فزاینده ای همراه بوده و توانسته 5 درصد دارایی ها را از آن خود کند.

در «فملی» چه می گذرد؟! / این شرکت وفادار به «فسرب»

کاهش دریافتنی تجاری که یکی از علل آن، کاهش دوره وصول مطالبات است، در «فملی» به نصف میانگین گروه تقلیل یافته و اغلب دریافتنی های تجاری مربوط به اعتبارات اسنادی فروش است که بیش آن تاکنون وصول شده است.

موجودی مواد و کالا که بیشترین سهم را در دارایی های جاری دارد، در سال های اخیر در محدوده ای ثابت در جریان بوده اما نسبت به میانگین گروه 5 درصد پایین‎تر است. از این موضوع می توان چنین برداشت کرد که اوضاع فروش «فملی» بهتر سایر شرکت ها بوده و گردش کالا شدت بیشتری دارد.

در مجموع، دارایی‌های جاری 43درصد کل دارایی را شامل می‌شود؛ در حالی که در 7 شرکت دیگر همگروه، سهم 52 درصدی دارد.

سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت «فملی» اغلب در شرکت‌های خارج از بورس انجام گرفته و تنها 5 درصد سهام شرکت بورسی «فسرب» را در اختیار خود گرفته و سعی در حفظ درصد مالکیت دارد.

اما در این میان، سرفصلی که حجم بالایی از دارایی ها را در خود جای داده، دارایی های ثابت است. 

گروه، 28 درصد کل دارایی های خود را به پای این سرفصل ریخته اما «فملی» به حجم 52 درصدی رضایت داده است. تجهیزات نیروگاهی و ماشین آلات و تجهیزات غالب دارایی های ثابت را به نام خود زده اند که اغلب مربوط به طرح های توسعه ای در دست اجرا است. شایان ذکر است که این شرکت 8 طرح توسعه در دست اقدام دارد که پروژه احداث کارخانه اسید سرچشمه با پیشرفت 82 درصدی، نزدیک‎ترین پروژه به زمان راه اندازی است.

«فملی» با سرمایه 60000 میلیارد ریالی، بالغ بر 50351 میلیارد ریال سود انباشته دارد. از همین رو، تصمیم دارد 18000 میلیارد ریال از این رقم را به سرمایه مبدل کند.

در پایان نیمه اول سال 97 سرمایه در گردش معادل 41368 میلیارد ریال گردیده است. همان‏طور که از جدول زیر مشخص است نسبت های نقدینگی در وضعیت مناسبی قرار دارند. نکته مثبت این است که نقدینگی و جریان های نقدی شرکت عمدتا ناشی از فعالیت های عملیاتی به جهت فروش است.

در «فملی» چه می گذرد؟! / این شرکت وفادار به «فسرب»

در مجموع اوضاع «فملی» مثبت ارزیابی می شود و با توجه به سطح بسیار بالای دارایی ها، انتظار می رود در سال جاری بتواند بخشی از داراییها را وارد فرآیند سودآوری کند. پیدا کردن روزنه ای جهت صادرات اوضاع را می تواند به خوبی بهبود بخشد.