بر اساس بررسی های واحد سنجش و راه حل های رفتاری در بازار (آبسیم) بورس نیوز، شرکت «ملی کشت و صنعت ودامپروری پارس» به حاشیه سود بسیار بالایی رسیده که از میانگین گروه فاصله بسیار زیادی دارد.

تحلیل فاصله ساختار فروش نشان می دهد که بهای تمام شده که تا سال های قبل حدود 83 درصد فروش را در خود می بلعید، در دوره 9 ماهه منتهی به شهریور به رقم 60 درصد رسید که نسبت به میانگین گروهنزدیک به 24 درصد اختلاف دارد. عمده دلیل این موضوع، افزایش درآمد فروش بدون تغییر زیاد در بهای تمام شده است. 

پرورش سود در حاشیه سبز / «زپارس» پروارتر می شود

ساختار بهای تمام شده «زپارس» بر پایه مواد مستقیم مصرفی نهاده شده و سربار نیز پا به پای مواد اولیه حرکت می کند.

به منظور کاهش هزینه سربار، باید با استفاده از تکنولوژیهای نوین زراعی از جمله مصرف بهینه کود و آب و عملیات مناسب خاکورزی، تولید را افزایش دهد. به علاوه، استفاده از تکنولوژیهای جدید در جهت تولید بذور هبیرید را نیز باید به مرحله اجرا برساند.

پرورش سود در حاشیه سبز / «زپارس» پروارتر می شود

هزینه‌های فروش، اداری و عمومی روند صعودی داشته که غالب آن در نتیجه افزایش هزینه حقوق و دستمزد است و البته در بخش سایر هزینه ها نیز شتاب بالایی ملاحظه می‌شود. 

در حالی این سرفصل نسبت 16 درصدی از کل فروش را دارد که در میانگین گروه تنها 4درصد است.

سایر درآمدهای عملیاتی در نتیجه دریافت یارانه بذر، نسبت به دوره‌های گذشته حجم بیشتری را به خود اختصاص داد؛ در سال‌های قبل مبلغی بابت یارانه بذر به شرکت‌های دامداری پرداخت نمی‌شد.

«زپارس» درحال‌حاضر بالغ بر 112 میلیارد ریال تسهیلات مالی دریافت کرده که نسبت به ابتدای سال جاری افزایش 2برابری دارد. 

به همین ترتیب، هزینه مالی نیز در هر سال رقمی بالاتر از سال قبل را تجربه کرد و در حال حاضر نزدیک به 4 درصد درآمد فروش را از بین می‌برد، این هزینه در گروه اندکی بیش از 2درصد است. 

پرورش سود در حاشیه سبز / «زپارس» پروارتر می شود

بر خلاف سایر شرکت‌های گروه که به دنبال کسب درآمد از محل سرمایه‌گذاری‌ها هستند، «زپارس» علاقه‌ای به این موضوع نشان نداده است؛ ولی برای این که بتواند به حاشیه‌های بالاتر در سودآوری برسد، باید به این بخش درآمدی نیز توجه کند.

البته از طرف دیگر، در بخش درآمدهای متفرقه بهتر از میانگین گروه عمل کرده که اغلب آن از درآمد حاصل از اجاره زمین زراعی بدست می‌آید.

یکی از مهم‌ترین فرصت هایی که رشد فروش «زپارس» را به دنبال داشته، افزایش نرخ شیر خام است. 

این شرکت در سال 91 فروش 533 میلیارد ریالی را به ثبت رساند و اکنون پس از گذشت 11 ماه از سال مالی، به فروش 655 میلیارد ریالی دست یافته است. نرخ فروش شیر خام از 13915 ریال در زمستان سال 96 هم اکنون به رقم 22455 ریال رسیده که رشد قابل توجهی به شمار می رود.

پرورش سود در حاشیه سبز / «زپارس» پروارتر می شود

نکته دیگر این که «زپارس» در راستای افزایش تولید محصولات راهبردی کشاورزی، به دنبال افزایش سطح زیر کشت اراضی آبی با استفاده از سیستم های نوین آبیاری تحت فشار و اجرای طرح های توسعهای است.

به گزارش آبسیم، این شرکت می تواند با اجرای پروژهای تبدیل و تکمیل محصولات زراعی و دامی، حاشیه سود فعالیت خود را بالاتر ببرد و با اجرای پروژهای تولید محصولات و نهاده های کشاورزی بازارهای بیشتری را در اختیار خود بگیرد.

به طور کلی اوضاع «زپارس» مثبت ارزیابی می شود و با رشد نرخ فروش شیر خام که محصول اصلی شرکت محسوب می شود و همچنین اجرای طرح های توسعهای گسترده، انتظار می رود روند صعودیدرآمدهای عملیاتی در سال مالی جاری نیز تداوم یابد.