به گزارش واحد سنجش و راه حل های رفتاری در بازار (آبسیم) بورس نیوز، محدودیت‎های اعمال شده برای واردات پمپ موجب شده تقاضا به تولیدات داخلی محدود و معطوف شود. گروه صنایع پمپ سازی ایران یکی از شرکت های بورسی فعال در این زمینه است که با سرمایه 47 میلیارد تومانی، 91 میلیارد تومان دارایی دارد که مطابق نوع فعالیت شرکت، اغلب به سرمایه گذاری‎های بلندمدت اختصاص یافته است.

در حال حاضر شرایط به گونه‎ای پیش می‎رود که به نفع «تپمپی» است. از جمله این شرایط به می‌‏توان به ممنوعیت واردات و افزایش نرخ‎های فروش در نتیجه رشد نرخ ارز اشاره کرد.

تا چندی پیش پمپ‎هایی تا یک مگاوات برای صنعت آب از طریق واردات تامین می‎شد، اما اکنون علاوه بر این محصول، صنعت نفت نیز سخن از تامین پمپ‎هایی بالاتر از 5 مگاوات از داخل کشور را مطرح کرده که در لیست آرزوهای تولیدکنندگان داخلی جایی نداشت!

از همین رو، این شرکت برای استفاده از موقعیت به‎وجود آمده، به دنبال تأمین نقدینگی و سرمایه در گردش لازم است که یکی از محل‎های آن، افزایش سرمایه است. البته با توجه به این که تحریم‎های احتمالی را پیش‎رو داریم، سرمایه‎گذاری‎ها باید حداقلی باشد تا امکان ساخت پمپ‎های با ارزش پروژه‎های بزرگ عملی شود.

پمپاژ تقاضا از جاده تبریز

به گزارش آبسیم، افزایش نرخ ارز می‎تواند فرصت‎های صادراتی مناسبی را برای این شرکت فراهم آورد و از آن جا که بیشتر مواد اولیه ساخت پمپ‎ها از منابع داخلی تامین می‎شود، از این منظر تحت ریسک بالایی قرار ندارد. اما وابستگی زیاد به مواد اندک خارجی می تواند فرایند تولید را دچار اختلال کند و در صورتی که مشکل واردات حل نشود، می‌تواند تولید برخی محصولات را با مشکل مواجه سازد.

در مدت اخیر، هر چند که نرخ های فروش محصولات «تپمپی» افزایش حدود 42 درصدی را به خود دیده، اما از سویی دیگر، بهای تمام شده نیز رشد 46 درصد را ثبت کرده است.

پمپاژ تقاضا از جاده تبریز

به سبب رشد شدید نرخ ارز و پرداخت دیر هنگام مشتریان دولتی، مشکل نقدینگی روند گردش مواد و محصول و سرمایه در گردش را متاثر کرده است. از همین رو، شرکت به افزایش سرمایه چشم دوخته است.

توسعه پمپ‎های آبرسانی فشار بالا، توسعه پمپ‎های صنعتی، معدنی و نفت و پتروشیمی، مشارکت با شرکت‎های خارجی و توسعه صادرات از جمله برنامه‎های آتی «تپمپی» است. با توجه به موارد گفته شده، انتظار می رود در ادامه شاهد افزایش سهم بازار و رشد فروش و سودآوری شرکت باشیم و در سال مالی پیش رو رقمی بیش از 302 ریال در مقابل سود هر سهم بنشیند.