به گزارش واحد سنجش و راه حل های رفتاری در بازار بورس نیوز، شرکت سرمایه‌گذاری غدیر، یک سر و گردن بالاتر از هم گروهی‌های خود قرار دارد. بر اساس رتبه‌بندی دارایی‌ها، این شرکت در اغلب بخش‌ها رتبه نخست را از آن خود کرده است.

بر مبنای تحلیل فاصله ساختار دارایی‌ها، موجودی نقد در این شرکت سرمایه‌گذار کمتر از یک درصد دارایی‌ها را تشکیل می‌دهد که البته در میانگین گروه، شامل سه شرکت گروه توسعه ملی، صندوق بازنشستگی و امید، وضعیت به همین صورت است.

اما در بخش سرمایه‌گذاری کوتاه مدت «وغدیر» از سایر شرکت‌ها عقب افتاده و حجم بسیار ناچیزی از درآمدها به آن تخصیص یافته است.

سرو برافراشته «وغدیر» / سرمایه هایی که سود می شود

در دوره‌های اخیر با اجرای سیاست‌های جدید، از شدت دریافتنی‌های تجاری خود کاسته و در آخرین گزارش ارائه شده، 8 درصد کمتر از میانگین گروه است که عملکرد قابل قبولی است.

در «وغدیر» 69درصد و در گروه 62درصد دارایی‌ها به سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت محدود شده که از این منظر نیز در جایگاه نخست قرار دارد.

مانده سرمایه گذاری ها در دوره منتهی به شهریور 97 نسبت به مدت مشابه سال قبل 176 میلیارد ریال کاهش داشته که ناشی از فروش یک درصد سهام «پارسان» و کل سهام «فملی» و «شبریز» است.

همان‌طورکه در شکل زیر مشخص است، سطح سود خالص «وغدیر» از سال 95 به طور یکنواخت، مجددا در کانال صعود قرار گرفته است.

سرو برافراشته «وغدیر» / سرمایه هایی که سود می شود

دلیل افزایش شدید سود در سال 93 ناشی از فروش بخشی از سهام «پارسان» بوده است.

این شرکت در مدت گذشته از سال جاری 640 میلیارد ریال از محل فروش سرمایه‌گذاری‌ها سود کسب کرده که برآورد می‌شود تا پایان سال این رقم به بیش از 1000 میلیارد ریال برسد.

سرو برافراشته «وغدیر» / سرمایه هایی که سود می شود

در مجموع، بازده دارایی‌های شرکت سرمایه‌گذاری غدیر در دوره 9 ماهه سال جاری 5.4 بوده؛ در حالی که این نسبت در مدت مشابه سال قبل 3.9 بوده است.

به نظر می‌رسد این شرکت برای کسب بازدهی های بالاتر و درآمد بیشتر، با ایجاد تنوع بیشتر، از صنعت نفت، گاز و پتروشیمی به سمت سایر صنایع حرکت کند. در حال حاضر 62 درصد پرتفوی به این صنعت استراتژیک و مهم کشور اختصاص دارد.

سرو برافراشته «وغدیر» / سرمایه هایی که سود می شود