بر اساس بررسی‌های واحد «راه‌حل‌های رفتاری و ارزیابی در بازار»_ABSIM_ بورس نیوز، ساختار فروش شرکت گروه صنعتی بارز یک سر و گردن بالاتر از شرکت های همگروه خود داشته و در اغلب فاکتورهای مورد بررسی، عملکردی مطلوب نسبت به میانگین شرکت های رقیب دارد. این شرکت در سال 96 توانست به 13 کشور محصولات خود را صادر نماید.

هدف فروش صادراتی سال 97 مجموعا 61 درصد بالاتر از حجم واقعی صادرات سال 96 در نظر گرفته شده است. با توجه به افزایش تولید شرکت بارز کردستان در سال 97، پکرمان قادر خواهد بود سهم بازار داخلی خود را از 22 درصد به 27 درصد برساند.



همانطور که در جدول فاصله ساختار فروش پکرمان "پکرمان" مشاهده می‌کنید جز در سرفصل درآمدها و هزینه‌های سرمایه‌گذاری، در باقی موارد از میانگین گروه عملکرد بهتری داشته است.

مطابق تحلیل ساختار فروش، پکرمان در سالیان اخیر همواره با افزایش بهای تمام شده مواجه بوده که عامل آن رشد نرخ ارز در تامین مواد اولیه خارجی است. همین مورد کافی است تا شاهد آب شدن سود شرکت باشیم. البته با کنترل سایر هزینه ها از جمله هزینه های مالی و اداری و عمومی، از شدت افت سود خالص کاسته شده است.

اما با همه این اوصاف، حاشیه سود ناخالص پکرمان نسبت به میانگین گروه در جایگاه اول قرار دارد و حتی در شرایطی که میانگین گروه با زیان خالص روبروست، این شرکت سال های مالی خود را با سود به پایان می رساند.

با وجود این که در سال گذشته حدود 200 نفر به عنوان پرسنل به گروه صنعتی بارز اضافه شده اند، اما هزینه دستمزد و سربار به شدت هزینه مواد افزایش نیافته که نشان از مدیریت صحیح در این دو بخش دارد.

در ادامه، ساختار فروش پکرمان را مشاهده می کنیم که حجم عظیمی از آن به هزینه بهای تمام شده اختصاص دارد.

لازم به توضیح است که شرکت های صنعت لاستیک سازی کشور برای جبران افزایش هزینه های تولید، درخواست افزایش نرخ فروش محصولات خود را تقدیم دولت کردند که در تیر ماه سال جاری با 9 درصد رشد قیمت نسبت به سال 93 موافقت شد.

می توان گفت در صورتی شرکت های لاستیک ساز از جمله "پکرمان" به حاشیه سود گذشته خود باز می گردند که علاوه بر کنترل بهای تمام شده، بازارهای هدف جدید برای خود تعریف کنند و حضور قوی تر و جدی تر در کشورهای خارجی داشته باشند.

* لازم به توضیح است، در جداول بالا مقادیر سود شرکت که با علامت منفی نمایش داده شده اند، به معنی زیان نیست. نکته قابل توجه این که اعداد از تقسیم سود (زیان) بر کل ارزش فروش خالص حاصل شده اند. *